در این نوع بسته‌بندی‌ها علاوه بر رعایت عامل حفاظت در شرایط ویژه، باید به عامل ارتباط و تبلیغ نیز توجه شود؛ بنابراین طراحی یکی از ویژگی‌های این نوع از بسته‌بندی‌ها است. در برخی از انواع آنها، به‌ویژه بسته‌بندی‌های موادغذائی، باید ملاحظات بهداشتی را در نظر گرفت تا از به خطر افتادن سلامت جامعه جلوگیری شود. این بسته‌ها باید متناسب با نیاز مصرف‌کننده موارد زیر را جوابگو باشند در ذیل یک نمونه از این نوع بسته‌بندی‌ها معرفی شده است.

  • آیروسل Aerosol

بسته‌های که مقاوم به نفوذ گاز بوده و یک عدد شیر برای انتقال محصول به بیرون را دارند تا کالای درون آنها که محبوس شده است به‌راحتی خارج گردند (یک محرک در زمانی که شیر آن باز می‌شود کالا را از درون بسته خارج می‌کند) در بسته‌های آیروسل ذرات هوا با گاز مخلوط می‌شوند که با خروج گاز از بسته، پراکنده می‌شوند. جنس این بسته می‌تواند فلز، شیشه، پلاستیک، کامپوزیت و به‌صورت یک یا چند لایه باشد.

  • محاسن:

– قابلیت تهیه بسته با سایز و فرم‌های متنوع

– استحکام مکانیکی بالا

– داشتن تسهیلات خوب در حمل‌ونقل و انبار کردن کالا

– مقاومت در شرایط محیطی مختلف و حفظ کالاهای بسیار حساس برای مدت طولانی

– قابلیت بازیافت خوب

– قابلیت نگهداری کالا در حالت‌های جامد – مایع و به‌ویژه گاز

  • خصوصیات کلی:

– تأمین مقدار مناسبی از محصول با توجه به مورد مصرف آن

– سهولت استفاده از کالا

– سهولت انتقال پیام محتوی درون بسته از طریق طراحی مناسب حجم، شکل و کلام

– سهولت در دسترس قرار دادن مواد از نظر شکل بسته و غیره؛ طوری که بتوان آن را در معرض دید قرار داد.

– سهولت در انهدام بسته، بعد از مصرف محتوی آن با توجه به حجم زیاد این‌گونه مواد (زباله‌ها

 

ایران در زمینهٔ تولید زعفران مقام خوبی دارد ولی صادرکنندهٔ خوبی نیست. در مورد خرما نیز همان‌طور است. به‌دلیل هزینه‌های زیاد بسته‌بندی، خرمای صادراتی ایران به کشورهائی مانند امارات متحدهٔ عربی صادر و از آنجا با بسته‌بندی مجدد به بازارهای جهانی ارسال می‌شود که از این نظر سود زیادی نصیب این کشورها می‌شود.

برای جلوگیری از ضایعات موادغذائی، نگهداری و عرضهٔ آنها به‌صورت سالم و نیز بسته‌بندی مناسب آنها الزامی به‌نظر می‌رسد. انتخاب صحیح سیستم‌های بسته‌بندی موادغذائی می‌توان طراوات و تازگی و طعم و رایحهٔ فصلی فرآورده‌ها را حفظ کرد، آنها را از تابش نور محافظت کرد و بدین ترتیب بروز تندی را در موادغذائی به حداقل رساند. بنابراین، اگر مواد بسته‌بندی صحیح انتخاب شوند، در افزایش مدت ماندگانی موادغذائی مؤثر خواهند بود.

بسته‌بندی مانند یک رسانه می‌تواند پیام تولیدکننده را به مصرف‌کننده برساند، در او ایجاد آگاهی، علاقه و انگیزه کند و بالاخره در صورت لزوم او را نسبت به خرید کالا متقاعد کند. با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی باید به مواد اولیهٔ بسته‌بندی (مواداولیهٔ بسته‌بندی، دستگاه‌های بسته‌بندی و زیادبودن قیمت مواداولیهٔ بسته‌بندی و دستگاه‌های مدرن) است که حدود ۵ درصد کل خسارات بخش کشاورزی را موجب می‌شود. متأسفانه در کشور ما فقدان بسته‌بندی مناسب در مورد برخی از کالاهای صادراتی مانند زعفران صادراتی ایران به کشورهائی چون اسپانیا صادر می‌شود و در آنجا پس از بسته‌بندی با قیمت گران‌‌تری به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود.

ایران در زمینهٔ تولید زعفران مقام خوبی دارد ولی صادرکنندهٔ خوبی نیست.

در مورد خرما نیز همان‌طور است. به‌دلیل هزینه‌های زیاد بسته‌بندی، خرمای صادراتی ایران به کشورهائی مانند امارات متحدهٔ عربی صادر و از آنجا با بسته‌بندی مجدد به بازارهای جهانی ارسال می‌شود که از این نظر سود زیادی نصیب این کشورها می‌شود. در مورد بسته‌بندی بعضی از محموله‌های صادر شده به کشورهای پیشرفته نیز مغایرت با قوانین مربوط به محیط زیست موجب خودداری واردکنندگان این کشورها از تحویل گرفتن کالا شده است.

بسته‌بندی صادراتی و انطباق استاندارد کالاهای صادراتی با سلیقهٔ کشورهای واردکننده، به‌عنوان دو عامل مؤثر برای موفقیت در بازارهای جهانی، در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بسته‌بندی کالاهای صادراتی غیرنفتی چنان اهمیت زیادی دارد که دولت باید به‌عنوان گامی در جهت توسعهٔ صادرات، تسهیلاتی برای وارد کردن دستگاه‌های جدید بسته‌بندی و مواد لازم فراهم آورد و امکانات کافی در اختیار شرکت‌های صادرکننده قرار دهد.